Artikkeli

IT-kaveri, joka on aina lähellä

Suomesta on puuttunut pk-yritysten tarpeet täyttävä IT-talo, joka operoi lähellä asiakasta ja jolla olisi rahkeita myös erityisosaamista vaativien IT-asioiden hoitamiseen. Viime kesänä perustettu Frendy aikoo täyttää tämän tyhjiön.

Tietotyö ja digitalisaatio ovat lisääntyneet kaikilla aloilla. Samalla tarve IT-ympäristöjen kehittämiselle, tietoturvan parantamiselle, pilvipalveluille ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiselle on kasvanut vauhdilla. 

– Pk-yritysten on ollut haastavaa löytää sopivaa IT-kumppania. Pienten IT-talojen palvelut eivät aina pysy tietotyön kehityksen vauhdissa, ja isojen yritysten palvelut on suunnattu suuryrityksille. Me tulimme täyttämään tämän tyhjiön, Frendy Oy:n toimitusjohtaja Mikko Peltonen kiteyttää.

Frendyn toimitusjohtaja Mikko Peltonen

Vaikka Frendy on yrityksenä uusi, sillä on taustallaan vuosikymmenten kokemus IT-palveluiden tuottamisesta. Yritys on nimittäin syntynyt 13 paikallisen IT-talon yhdistäessä osaamisensa. Frendyllä työskentelee 220 työntekijää 19 paikkakunnalla. Yrityksellä on useampi tuhat yritysasiakasta, ja sen liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa.

– Olemme olemassa, jotta pk-yritysten ei tarvitse olla IT-asiantuntijoita. Olemme lähellä asiakasta läpi Suomen. Meiltä löytyvät luotettavat IT-kaverit, jotka tulevat tarvittaessa paikan päälle poistamaan tietotekniset haasteet sekä tekemään ajasta ja paikasta riippumattomasta tietotyöstä tuottavampaa, mukavampaa ja mahdollisimman ympäristöystävällistä. Meillä riittää matalan kynnyksen avuliaisuutta, korkean tason teknistä erikoisosaamista ja bisnesälyä, jotta IT:n ja tietotyön mahdollisuudet saadaan asiakkaillemme hyötykäyttöön. Toimiva ja turvallinen IT kun luo liiketoiminnalle lisäarvoa, Peltonen summaa.

Laaja palvelutarjonta

Frendyn laaja palvelutarjooma koostuu seitsemästä osa-alueesta: IT-tukipalveluista, lähiverkoista ja yhteyksistä, pilvi- ja konesalipalveluista, tietoturvasta ja varmuuskopioinnista, IT-infrasta ja -laitteista, dokumentinhallinta- ja tulostuspalveluista sekä neuvotteluhuoneratkaisuista. 

Näillä Frendy lupaa laittaa asiakkaidensa tietotyön kukoistamaan niin läsnä, etänä kuin hybridinäkin. Samalla yritys pitää hiilijalanjäljen kurissa muun muassa laitteiden elinkaaripalveluiden avulla. 

– Palvelemme toki isojakin organisaatioita, mutta kehitämme toimintaamme ensisijaisesti alle 250 tietotyöläisen organisaatioille. Ne ovat jääneet IT-ulkoistuspalvelujen kehityksessä ulkokehälle. Suomalaisessa tietotyössä tekniikasta voitaisiin ottaa vielä enemmän irti. Haluamme varmistaa, että asiakkaidemme menestys ei jää niiden IT:stä kiinni.

Frendyn visiona on olla pk-yritysten sekä IT-ammattilaisten ykkösvalinta. 

– Entistäkin suurempana IT-talona voimme tarjota työntekijöillemme mielenkiintoisia urapolkuja sekä mahdollisuuksia kehittyä IT-alan erikoistehtäviin. Haluamme yksinkertaisesti olla hyvä työpaikka, Peltonen kiteyttää.