Lahden kaupunki luottaa Frendyn tekemisen laatuun

Frendyn ja Lahden kaupungin yhteistyö sai alkunsa jo vuonna 2009 yhden Frendyn perustajayhtiöistä ottaessa vastatakseen sivistyspalveluiden perustietotekiikan ylläpidosta ja tuesta. Yhteistyö on sujunut hienosti – Frendy osaa lukea tilaajan tarpeita ja esittää sopivia ratkaisuja. Tilaaja voi luottaa siihen, että asiat hoidetaan vähintään sovitusti, ellei jopa hieman paremmin.

Lahden kaupungin sivistyspalvelut käsittävät opetus-, kasvatus-, liikunta- ja kulttuuripalvelut. Laitekanta voidaan jakaa karkeasti kahteen: hallintoon ja opetukseen. Hallinnon puolella käytössä on tällä hetkellä reilut 2 500 ja opetuksen puolella noin 4 300 laitetta. Laitteita on kaiken kaikkiaan noin sadassa eri toimipisteessä.

– Laitemäärät ovat kasvamassa rankasti lähivuosina. Opetuspuolen laitteiden määrä on tarkoitus lähes tuplata yhteensä noin 7 500 laitteeseen. Taustalla on opetuksen digitalisaatio, kertoo Lahden kaupungin tietohallintojohtaja Marko Monni.

IT-ympäristön kartoitus hahmotti kokonaiskuvan

Keväällä 2018 toteutetun kartoituksen tavoitteena oli saada kokonaiskuva ja päästä kartalle siitä, millainen IT-ympäristö kaupungin kouluissa on. Digitalisaatioon liittyvän suunnittelun tueksi saatiin tärkeää tietoa, jonka avulla päästään laskemaan suoraan, paljonko esimerkiksi tiettyjä laitteita tarvitaan.

– Kartoituksen perusteella tehtiin myös koulujen tasa-arvoistamiseen liittyvää työtä. Aiemmin laitteiden hankinta on ollut pitkälti kiinni siitä, kuinka paljon yksittäisessä koulussa on niihin haluttu investoida. Kartoituksen avulla pystyimme tasaamaan näitä eroja, Monni sanoo.

– Frendyllä oli iso rooli, sillä he toteuttivat kartoituksen käytännössä. Projekti sujui varsin kivuttomasti. Annoimme tehtävän ja tavoitteen, jonka jälkeen he miettivät, miten työ on paras tehdä. Sitten heiltä tuli suunnitelma, jonka totesimme hyväksi. Se toteutettiin ja saatiin haluttu lopputulos, Monni summaa.

Innovatiivinen ja monipuolinen osaaja

Yhteisten vuosien aikana on Frendy Monnin mukaan onnistunut näyttämään kyntensä tekemisessään ja tekemisen laadussaan. Kaupunki voi tilaajan roolissa luottaa siihen, että sovitut asiat tehdään vähintään sovitulla tasolla, ellei joskus jopa paremmin.

– Heidän osaamisensa on erittäin monipuolista. He osaavat lukea tilaajan tarpeita ja esittämään sellaisia teknisiä ratkaisuja, millä tarpeet pystytään toteuttamaan, Monni kuvailee.

– He hallitsevat kokonaiskuvan aina teknologian soveltamisesta käytännön tekemiseen saakka, Monni kiteyttää.