Näin tehostat palvelupyyntösi käsittelyä käyttäjätuessa

Frendy | Sampo Hautamäki

Me Frendyn käyttäjätuessa olemme olemassa asiakkaitamme varten. Haluamme toimia matalan kynnyksen tukipisteenä, johon voi ottaa yhteyttä kaikenlaisissa ongelmatilanteissa. Meille mikään kysymys tai avunpyyntö ei ole tyhmä tai turha.

Tässä kirjoituksessa käydään läpi muutamia vinkkejä, joiden avulla voit tehostaa palvelupyyntösi käsittelyä käyttäjätuessa.

1. Jos ongelma aiheuttaa akuutin häiriön työntekoosi, siitä kannattaa aina olla yhteydessä puhelimitse. Näin varmistetaan se, että asiaa aletaan ratkoa mahdollisimman pian.

2. Jos mahdollista, käynnistä kone uudelleen ennen yhteydenottoa. Koneen pitkä käynnissäoloaika aiheuttaa esimerkiksi prosessien jumiutumista, josta taas aiheutuu välillä yllättäviäkin ongelmia. Huomioithan, että Windows 10:n myötä koneen sammutustoiminto ei oletusasetuksilla riitä, vaan on käytettävä nimenomaan Käynnistä uudelleen -toimintoa.

3. Puhelun aluksi kannattaa kertoa kuka olet ja mistä yrityksestä soitat. Näin saamme selville tietojärjestelmienne mahdolliset asian selvittämisen kannalta oleelliset erityispiirteet. Kerro myös, jos olet jo lähettänyt asiasta sähköpostia, ja mainitse tällöin INC-alkuinen tikettitunniste, jonka olet meiltä saanut. Hyvä on myös mainita, jos samaa asiaa on selvitetty aiemmin.

4. Ongelma kannattaa kuvailla mahdollisimman selkeästi. Onko toimimaton asia esimerkiksi joskus toiminut parhaillaan käyttämälläsi tai vanhalla laitteellasi, vai yritätkö tehdä jotakin ensimmäistä kertaa? Onko työkaverillasi samanlaisia ongelmia? Ongelmaa ei myöskään kannata vähätellä tai suurennella, sillä suhtaudumme asiaasi aina samalla vakavuudella sen koosta ja laadusta riippumatta.

5. Valmistaudu etäyhteyteen:

  • Selvitä tietokoneesi nimi, jos mahdollista. Työpöydälläsi saattaa näkyä tietolaatikko, jossa lukee tietokoneen nimi tai host name. Tällä tiedolla löydämme koneesi etähallintajärjestelmästämme, jos se on sinne liitetty. Nimen löydät myös avaamalla käynnistä-valikon ja kirjoittamalla hakukenttään ”Nimi” tai ”Name”. Ensimmäisenä hakutuloksena pitäisi näkyä ”Näytä tietokoneesi nimi” (View your PC name).
  • Vaikka saammekin usein suoraan luvallasi muodostettua yhteyden tietokoneeseesi, niin aina tämä ei ole mahdollista. Nettisivuiltamme kohdasta ”Tuki -> Avaa etäyhteys” löydät etäyhteysohjelman, jonka kautta voimme muodostaa etäyhteyden.
  • Usein toimenpiteemme edellyttävät tietokoneen uudelleenkäynnistämistä, ja tapanamme on varmistaa töiden tallentuminen ennen sitä. Halutessasi voit kuitenkin tallentaa työsi jo etukäteen valmiiksi.

Näillä vinkeillä varmistamme yhdessä, että kokemuksesi Frendyn käyttäjätuessa on mahdollisimman jouheva, ja ongelmasi selviää niin pian kuin mahdollista. Muista kuitenkin, että meihin voit ottaa yhteyttä aina, vaikka mitään edellä mainituista et pystyisi, ehtisi tai jaksaisi tehdä.

Ollaan yhteydessä!