Kotokunta luottaa Frendyyn strategisena IT-kumppanina
Kotokunta Oy ylläpitää vastaanottokeskuksia, ryhmäkoteja ja perheryhmäkoteja eri puolilla Suomea. Toiminta on luonteeltaan suhdanneherkkää: työntekijämäärät ja toimipisteet voivat kasvaa muutamassa kuukaudessa räjähdysmäisesti – ja supistua yhtä nopeasti. Siksi myös IT-palveluiden on oltava joustavia.

Joustavuutta ja turvallisuutta kriittiseen toimintaan
Kotokunnan juuret ulottuvat vuoteen 2017 Syyrian kriisin aikaan. Toiminta ajettiin tauolle tilanteen rauhoituttua, mutta Ukrainan kriisi toi tarpeen käynnistää toiminta uudelleen. Nykyisin Kotokunnalla on noin 400 työntekijää ja toimintaa laajasti eri puolilla maata.
Toimialan luonne tekee tietoturvasta ja tietosuojasta kriittisiä. Turvapaikan hakijoiden henkilötiedot ja terveyteen liittyvät tiedot ovat erityisen arkaluonteisia, ja Migrin järjestelmät sekä ohjeet määrittävät niiden käsittelyn. Myös arjen järjestelmät – kuten ulkomaalaisrekisteri, terveydenhuollon järjestelmät ja uhkatilanteiden raportointityökalut – vaativat toimivaa ja turvallista IT:tä.
“Meillä kaikki asiat pitää kirjata. Siksi IT on merkittävä tekijä arjessa, vaikka ydinliiketoiminta ei olekaan IT:stä riippuvainen,” tietohallintopäällikkö Aleksi Wägar tiivistää.
Pitkä kumppanuus Frendyn kanssa
Frendy on ollut Kotokunnan IT-kumppani vuodesta 2017. Pitkän yhteistyön perusta on luottamus ja ymmärrys toimialan erityispiirteistä.
“Alku oli hyvä ja pohja järkevä. Frendy ei ole ylimyynyt, vaan asiat on tehty fiksusti ja kustannustehokkaasti. Kommunikaatio on ollut avointa ja suoraa, ja tietoturvaan liittyvät validit huomiot nostetaan aina esiin,” Wägar kuvaa.
Asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla. Tikettien läpimenoajat ovat lyhyitä, eikä tukipyyntöjä jätetä seisomaan. “Meillä työntekijät uskaltavat olla yhteydessä. Se on merkki toimivasta kumppanuudesta,” Wägar lisää.
Yksi suurimmista eduista on se, että kaikki IT:n osa-alueet löytyvät yhdeltä kumppanilta. “Se helpottaa elämää oleellisesti. On yksi luukku, josta saa sekä peruspalvelut että kehitysprojektit,” Wägar summaa.
Sopiva IT – joustavaa tukea arkeen
Kotokunnalla on käytössä Frendyn Sopiva IT -palvelut, jotka kattavat työasemat, mobiilin, pilven, verkon ja tulostuksen. Käyttöönotto sujui vaiheittain, ja projektinhallinta sai kiitosta: muutokset tapahtuivat ilman, että toiminta keskuksissa häiriintyi.
“Palvelukokonaisuus on vakioitu ja selkeä – käytännössä tilataan uusi toimisto, ja se kopioidaan valmiista mallista. Se tekee kasvusta hallittavaa,” Wägar kertoo.
Sopiva IT tukee myös talouden hallintaa. IT-kulut ovat ennakoitavia, paikan päällä käynneistä ei synny lisäkuluja ja laitteet hankitaan kustannustehokkaasti. “Laadukkaat IT-palvelut on järkevä ostaa kumppanilta, kun hintalaatusuhde on kohdallaan,” Wägar toteaa.
Oman teknisen yhteyshenkilön ansiosta häiriötilanteet hoituvat nopeasti. “On tärkeää, että meillä on aina pikaväylä auki,” Wägar kiteyttää.
Kehitysprojektit vahvistavat tietoturvaa
Kotokunta käynnisti Frendyn kanssa tietoturvaprojektin, kun selvitettiin, koskisiko NIS2-direktiivi myös heidän toimintaansa. Vaikka näin ei suoraan ollut, nähtiin järkeväksi tarkastella tietoturvaa ja tietosuojaa kokonaisuutena ja kehittää niitä suunnitelmallisesti.
“On järkevää ja suunnitelmallista kehittää toimintaa. Frendyn kanssa olemme rakentaneet tietohallinnon johtamismallia, joka tukee tietoturvan jatkuvaa parantamista,” Wägar kertoo.
Yhteistyön etu on myös siinä, että projektit ja peruspalvelut nivoutuvat yhteen. Kehitys ei jää irralliseksi, vaan se on osa kokonaisuutta, jota sama kumppani tukee.
Katse tulevaan
IT on Kotokunnan arjessa kriittinen mahdollistaja, vaikka ydinliiketoiminta on ihmisten auttamisessa. Jatkossa painopiste on tietoturvan vahvistamisessa ja johtamisjärjestelmän kehittämisessä.
“Frendy on meille strateginen kumppani. Emme halua tehdä yksin, vaan on järkevämpää rakentaa yhteistyötä toimijan kanssa, joka tekee asioita oikein ja kustannustehokkaasti,” Wägar summaa.
Näin Kotokunta voi keskittyä omaan perustehtäväänsä – ihmisten tukemiseen – samalla kun IT-ympäristö pysyy hallittuna, turvallisena ja tulevaisuuteen valmiina.

Kotokunta Oy ylläpitää vastaanottokeskuksia, ryhmäkoteja ja perheryhmäkoteja eri puolilla Suomea.
- Toiminta: vastaanottokeskukset, ryhmäkodit lapsille ja nuorille sekä perheryhmäkodit hyvinvointialueille
- Toimipisteet: 25 toimipistettä
- Tietohallinto: 2 omaa työntekijää
- Henkilöstö: Noin 400 työntekijää
- IT-kumppanuus: Frendyn asiakas vuodesta 2017
- Käytössä Frendyn palveluista: Sopiva IT (työasemat, mobiili, pilvi, verkko, tulostus), Microsoft 365 Business Premium, tietoturva- ja kehitysprojektit
Microsoft 365 Business Premium toi selkeyttä ja tietoturvaa
Kotokunta kasvoi lyhyessä ajassa kymmeniin toimipisteisiin ja satoihin työntekijöihin eri puolilla Suomea. Samalla myös IT-ratkaisut olivat monimutkaistuneet: käytössä oli eri lisenssimalleja, erillisiä tietoturvaratkaisuja ja erillinen salattu sähköposti.
Yritys päätti siirtyä Microsoft 365 Business Premiumiin, joka kokoaa kaikki arjen palvelut yhden katon alle. Frendy suunnitteli ja toteutti siirtymän vaiheittain.
Suurin hyöty on ollut selkeämpi ja turvallisempi IT-ympäristö: lisenssiviidakko poistui, tietoturva vahvistui ja työntekijöiden arki helpottui. Teams toimii nyt työnteon ytimenä, ja sen ympärille on rakennettu myös Kotokunnan oma työnhallintajärjestelmä, Kontakti.
Projektissa Intune-hallinta otettiin käyttöön myös puhelimissa.
“400 puhelinta saatiin hallintaan suhteellisen kivuttomasti. Toimipisteiden vastuuhenkilöt kokosivat kysymykset ja toimittivat ne keskitetysti tietohallintoon, mikä helpotti työtä,” tietohallintopäällikkö Aleksi Wägar kuvaa.
“Jos joku toinen organisaatio pohtii siirtymää Business Premiumiin, sanoisin että se kannattaa. Arki helpottuu huomattavasti ja kokonaisuus on turvallisempi,” Wägar summaa.
Aloita keskustelu yrityksesi IT:n tulevaisuudesta
Tarjoamme kaiken tarpeellisen yrityksen IT-arkeen ja kehittämiseen.


